Lørdag 5 Mai 2012. Kapp Verde dag 2


Vi har allerede fått satt ut alle stengene, det er blank sjø og nydelig vær.
Dag to skal vise seg å bli meget spesiell og en minnerik dag, her driver "maten" KJ og tackler angfisk så det ligger klart i kjøleboksen. Jeg ser at bremsen på snelle står nesten på fullt, og jeg tar tak i sena og tvinner den to ganger rundt hånden å drar. Jeg får ikke ut en eneste cm, og sier i fra om dette. Men slik skulle det være, og jeg tenkte for meg selv, da går vel både stang og mann over bord.


Når sjøen er så blank er det lett å registrere bevegelser i vannet. Vi så hvaler, hai, delefiner, niser og masse forskjellige sjøfugler. Og så dukker det opp en marlin mot den ene teaseren, og den blir fort sveivet inn, og så ut med agnfisken. Og marlinen smeller til og det hyler i snella, selv med så mye brems på farer dette utover i en voldsom fart. De to marlinene som var tatt til nå gikk dypt i vannet, men de er kjent for å hoppe opp i sin fulle lengde og skal være meget viltre av seg. Jeg spøkte med det at når det er min tur skulle marlinen danse rundt hele båten. Og det var faktisk det som skjedde, den kom opp i en voldsom fart og var utrolig vilter av seg. Jeg var så sliten og utkjørt da jeg fikk den inn til båten at man skulle trodd jeg hadde løpe maraton.


Når vi kjører standup har vi på oss et belte som vi setter stanga ned i og en reim med hurtigkopplinger blir festet til snellen så vi ikke mister stanga. I ryggen på beltet er det et håndtak som maten Sky her holder meg i, så ikke jeg blir med fisken ut i dypet. Når marlinen er så nærme tar maten KJ fortommen og tvinner den raskt rundt høyre hånd og deretter på venstre. Dette må klaffe systematisk etter hverandre uten opphold, men det greide han ikke på den han skulle ta inn for meg her. KJ slipper sena og tvinner ut snøret i en fei, ellers så klipper han hånden i to. Så han må få håndene totalt fri for sene, og dette går så fort at man nesten ikke ser det. Så KJ tar fram sitt videokamera og filmer litt i stedenfor. Men denne marlinen har ikke tenkt og gi seg, den skal ha friheten tilbake.
Og jeg er forundret hvor gal denne var, hadde et voldsomt tempo.


Så dukker den og kommer opp igjen og tar seg en stor sving, og blir borte.


Så kommer den opp atter en gang, tar en større sving og dundrer rett i båtsiden. Velter seg om i vannskorpa og snur tilbake.


Takker så mye til Kjell Are som greide å få så mange fine bilder med kameraet mitt da han ikke bruker slikt kamera selv. Men marlinen tar seg enda en liten sving rundt båten og forsvinner ned i dypet. Fy F... å rått dette er, ufattlig hvor mye krefter det er i disse fiskene. Jeg har da noen kilo i motvekt også, men det merker ikke disse fiskene noe av og jeg er totalt utkjørt. Maten KJ klemmer inn bremsen over i rød sone og tar et par knepp til på bremsen, og nå går fisken sakte ut. Men så begynner den å ruse ut ganske fort igjen og da tar KJ enda et par knepp, og da er det bare to knepp igjen på bremsen og jeg hører den spesielle lyden i sena. Akkurat som det er når man stemmer en gitar og like før strengen ryker. Men da kom fisken seg løs fra kroken også, sårkjeftet som den måtte være, gror dette utrolig fort.


Så er det Atle sin tur, han også kjører "standup", og det er mest artig. Og kjøre "standup"
er bare helt rått, greier bare ikke å beskrive hvordan dette føles. Fisken til Atle er også vilter av seg og er en stor rugg av en fisk, og jeg fikk noen veldige fine bilder av den.


Inge Nilsen er en habil havfisker fra før og har vært her nede en gang før, men da for å fiske tuna.
Men å fiske marlin er noe annet bekrefter han også, det kan ikke samlignes. Og Inge er den eldste av oss, og fikk den største marlinen av oss også.


Se på dette flake hans, og her ser dere litt mer en halve kroppen. Tøft Inge :)


Jeg bare smiler og ler hele tiden, det er bare så jævlig ufattlig rått. I dag har vi fått hele 7 marlin,
mistet 3 stk og har hatt kontakt med 2 stk. Både kapteinen Mathias og KJ sier at dette er langt over normalen.
Selv om jeg er blid og fornøyd må jeg slikke litt sol, og jeg legger til: Gutter, vi må ikke regne med at vi opplever en slik dag til da gjennomsnittet er 1 marlin om dagen.


Da vi blir satt i land om kvelden bare ser vi på hverandre og smiler og ler, vi er mer eller mindre sjokkskadet. For en dag, for en dag!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar