Onsdag 24 November 2010. Hjortejakta er ferdig




Da er årets hjortejakt ferdig, og godt er det. Det er bitende kaldt og sterk vind, og når vinden kommer forsvinner rimet på jordene. Det skyet til også i går, så det lå ann til en perfekt natt, bare vinden roet seg. Hjorten blir veldig utrygg når det blåser kraftig, men vinden ga seg ikke den økte i steden. Det ulte i jaktbua og lemmene på jaktbua ristet og det gjorde hele bua også. Skulle ta et kveldsbilde i går, da med stativ for å ha høy blenderåpning, og i det jeg snur meg for å ta opp fjernutløseren blåste kameraet og stativet i bakken. Men nok om det, det gikk bra med kameraet. Det kom flere hjorter ned på jordet, men de holdt seg helt oppe på jordkanten, og det er på grunn av vinden. Jeg så dyrene i håndkikkerten men de var drit vansklig å se i riflekikkerten, og hvem dyr er kalv o.s.v. Det er ikke mer enn 140 m dit opp, men det er langt i mørket. Jeg sleit veldig og timene gikk, og jeg var veldig godt kledd, men ikke godt nok i slik sterk vind. så jeg begynte virkelig å fryse. Jeg sitter jo helt stille i mange timer, men i natt kunne jeg hoste og boltre meg det jeg ville. Hjorten hørte ikke en drit, men hadde det vert vindstille hadde alle dyrene forduftet av jorder bare på grunn av et lite knirk i bua. Tiden min begynte å renne ut og jeg har ikke tid til å tenke stor kronhjort lenger, nå handlet det heller om å få de to siste. Jeg siktet og siktet mange ganger men fant ikke ryggen på dyret, det er drit vanskelig. Og jeg viste at jeg måtte hjem innen fredags eftan. Til slutt fant jeg nok bakgrunn til at jeg kunne skimte ryggen på bukken og det sier pitsju av lyddemperen, og bukken faller. Dyrene la på sprang langs jordet og fattet ikke hva som skjedde, og de stoppet opp og så mot bukken som lå der, jeg lette febrilsk etter en kalv i håndkikkerten. Og fant den men da var avstanden mye lengre, og tiden gikk og jeg sikter og sikter igjen. Så sier det pitsju igjen men den datt ikke rett ned som jeg ville ha det, den forsvant for meg. Jeg tok håndkikkerten og så da at den har løpt en tyve meter tilbake mot bukken og der lå den. Lettet! I kveld har jeg lagd meg et bedre måltid og i morgen er jeg bedt på middag hos Rune, min hjelpemann . Jeg takker han for all den hjelpen han gir meg både under jakten og ellers i året !Hadde også en meget hyggelig lørdagskveld hos Meland med god mat og drikke, og det ble et lystig lag utover kvelden. Tusen takk til alle her oppe. Jeg blir alltid så godt motatt her og bli tatt godt vare på. For orden skyld, det ble ikke den bukken jeg hadde drømt om, men men. Jeg reiser hjemover tidlig fredagsmorgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar