Torsdag 10 November 2011. Dette var en bra bukk





Bukken jeg skaut i går var skrapdyr etter min mening, og det synet hadde bygdefolket også. Men det er valdlederen som tar slike avgjørelser og det skal mye til. Den skralle bukken, viste seg under slakting, at den var blitt påkjørt i fjor en gang, på den ene siden hadde den brukket alle ribbein men dette var grodd. Videre hadde denne hjort merklige farger på lunger og andre organer og var tydelig ikke som den burde være. Det er helt ufattlig, mener alle med meg, at denne har greid seg gjennom vinteren som var. Den må jo ha hatt store pusteproblemer, og har i tillegg fått i seg minimalt med mat. Nok om det, vetrinæren kommer i morgen få å ta prøver av den og jeg fikk beskjed om å avvente utfallet til da. Men så ringer valdlederen og sier at jeg bare kan skyte ny bukk, uansett utfallet fra vetrinæren, da dette betegnes som skrapdyr. Så det ordner seg for snille gutter, klart jeg var glad for det. Men normalt måtte man ta dette dyret som voksen, men dette skulle valdlederen ta seg av.
Tusen takk valdlederen  Magne Garlid for det.
 Det var enda lysere i natt enn i går, men det er full måne i kveld, selv om jeg ikke så noe forskjell på det. Jeg studerte terrenget i kikerten og fant ut at nå trekker jeg ned gardinene og får meg litt mat, men laget en liten luke i gardinene slik at jeg kunne myse igjennom. Og det var bra at jeg gjorde, hadde ikke fått stappet mat i kjeften før det kom et stort dyr, på ca 100m . Tok kikkerten og så med det samme at dette var en stor bukk, lukket gardinen litt mer opp og fikk ut rifla og pang sa det. Hjorten datt rett ned og da får man en meget god følelse, det er fælt om den setter på sprang. Noen gjør det selv med meger godt plaserte skudd, men da kan man ikke skyte på et nytt dyr. Jeg har ved flere anledninger tatt opptil tre dyr i slengen. Men du er avhengig av lydemper ,så du ikke får et flammhav fra pipa, så du ser at dyret detter rett ned. Tok ATV`n, ut med vinsjen og rundt halsen på dyret og dro det ned til bua. Satte på led lys og vommet dyret, hoppet inn i bua igjen for å jakte videre. Men det skjedde ikke mer, hentet hengeren, ned med lemmen og ut med sklilemmen og dro hjorten rett inn på hengeren. Lett når man har alt utstyr i orden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar