Onsdag 9 November 2011. Ny "flott" bukk skutt i natt



Skyfritt vær med så å si fullmåne lå alt til rette får en fin og velykket natt, det eneste som er negativt med slik klar himmel er at hjorten blir ekstra sky. Og det kom omsider en hjort og jeg studerer den nøye, jeg trodde det først var et ungdyr hinn ( hunn dyr ) men så fikk jeg se at det var to små spisser som stakk opp i skallen på den, altså en spissbukk, og jeg skal ha to ungdyr, så det varte ikke lenge før det smalt. Jeg hadde igjen på kvoten en voksen bukk, ei hinn, en kalv og to ungdyr. Men når jeg kom bort til dette ungdyret så hadde den faen meg to 5 cm tagger fremover også, det betyr voksen bukk. Det er den skralleste bukken jeg noensinne har skutt, og jeg har nå pasert 100 hjort. Jeg var 100% sikker på at dette var et ungdyr, men alle tar feil før eller senere. Men bittert er det, for bare to timer etter så kom den store bukken. I alle fall en av de, men slik er bare jakta. Man kan ikke få i poser og sekk, jeg har tross alt en veldig bra statistikk ellers innen hjortejakt. Mener jeg da, og har ikke til dags dato trengt ettersøk selv om det har vært nære på. Men har greid å fått til et skudd ekstra, selv om dette går veldig fort og i tillegg på natta. Har kun skutt 3 feilskytinger på de 22 årene jeg har jaktet hjort, og jeg har 20 års jubileum her i Stryn i år. Feilskutte dyr greier vi som regel å gi til de valdene som trenger et slikt dyr på kvoten da det er rette avskytning her. Tidlig i jakta er det som regel ikke et stort problem, men når jakta nærmer seg slutt da har du et problem. Det fatale bildet av bukken kommer senere, men må bare ta det som en MANN. Hjort er hjort og elg er elg, og jeg har skutt rådyr som har større gevir enn denne hjortebukken, kan ikke annet enn å smile heller. Voksen bukk, SKRAPDYR, vekt tja ca 50 kg. Men har da fått et flott bilde av månen som steg opp i går kveld :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar