Tirsdag 25 Juni 2013. Hubro :)



På sykkelturen i dag så jeg en musvåk ved Steinsgård. Et nydelig syn når man får de så nært. Men rett før jeg skulle svinge inn til Råholt Skog var det et forferdelig leven på måker, kråker og skjærer. Avstanden var ca 70 / 80 meter, og for meg så det ut som det var en rev som stod i en litt spesiell vinkel. Men det var slik oppstyr på fuglene at jeg forstod at dette måtte bare være noe annet. Det er ikke normal oppførsel fra disse fuglene om dette var en rev. Folk både gikk og syklet forbi meg og så dumt på meg og på disse fuglene, og kråkene var desperate. Og det ble mer og mer leven, og da fikk jeg se at det var en hubro, hunn. Hunnen er nemlig mye større enn en han. Tenk midt på dagen og rett ved Råholt Skog, det var helt rått å se. Så letter hubroen og fløy ca 50 m og satte seg i et kjerr. Fy for et stort vingespenn, og for en deilig opplevelse. (Dette bildet er lånt av DN.) Så da finnes det altså hubro i distriktet :) Det er slike opplevelser en lever lenge på :) Det er ikke unaturlig at det er hubro her, det vart forsøkt oppdrett i Hurdal for veldig mange år siden, men å se slikt syn like utenfor stuedøra ,ved er tett bygd strøk ,er ganske sjeldent :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar