Lørdag 24 September 2011. Havørn


Havørn FV 401214. Det er ikke vanlig å få inn en fullvoksen havørn, men denne satt på en fjellhylle rett utenfor en tunell i full storm på E6 i Nordland. Ørnen satt der i ly av stormen, men da det kom brasende vogntog /trailer  ut av tunellen lettet ørna, men ble slått ned av vinden. Ørna kom med et vindkast inn i frontruten på traileren og føk bakover og landet mellom bilen og henger på vogntoget.Og ble deretter kjørte så over av hengeren. Jeg fikk den inn til utstopping og ved første øyekast så den fin ut, men den var jo fryst. Under opptining så den bare verre og verre ut, hjertet og innvoller lå under venstre ving. Men for å gjøre en lang historie kort: så skulle den ikke blitt laget, den var egentlig rett og slett vrak. Skinnet hadde sprukket så mange steder,både her og der, så jeg måtte sy det flere ganger før det stemte. Kraniet var totalt knust, og jeg måtte gipse hoder for deretter å ta avstøping av det osv, osv. Jeg tok den prisen som det står i prislisten, selv om det der står et forbehold: om det ikke er store skader som må repareres. Men kunden vert selvfølglig meget fornøyd,og da blir jeg  også fornøyd :)

2 kommentarer:

  1. Nydelig arbeid. Har selv interessert meg for taxidermi fra barndommen av, derav en litt underlig jente til tider. Nå går det kun i fossil samling. Du har ikke tilfeldigvis utstoppede lemen til salgs?

    SvarSlett